Wat zijn negatieve gedachten?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

De 5 kenmerken van negatieve gedachten:

1. Negatieve gedachten zijn onvermijdelijk

Ze komen automatisch in je op. Je hoeft er niet over na te denken of moeite voor te doen.
Dat maakt het omgaan met negatieve gedachten ook zo lastig. Ze komen ineens op en gaan maar moeilijk weer weg.

2. Feiten vs. geen feiten over negatieve gedachten

Negatieve gedachten zijn soms gebaseerd op feiten, maar soms ook niet. Als ze gebaseerd zijn op feiten, dan zijn deze negatief. Het negatieve stat op de voorgrond. En er wordt niet gekeken naar de feiten die het tegenovergestelde (positief) beweren. Dit komt omdat de emoties richting de negatieve kant overheersen.

Negatieve gedachten kunnen ook gebaseerd zijn op onwaarheden. Dit gebeurt wanneer er angst bij komt kijken. Angst voor wat komen gaat. Of juist voor wat niet komen gaat.

3. Negatieve gedachten voelen als dé waarheid

Negatieve gedachten voelen als ‘de waarheid’. En dat kan weer tot gevolg hebben dat er angst, onzekerheid, verdriet en / of boosheid ontstaat.
Daarom is het belangrijk dat je je mindset traint. Zodat je deze negatieve gedachten omzet naar positieve gedachten. Als je naar de feiten kijkt en de positieve gedachten traint zal je ‘de waarheid’ anders gaan zien.

4. Negatieve gedachten werken niet in je voordeel

Negatieve gedachten zijn niet helpend. Ze zorgen ervoor dat je jezelf rot voelt. Hierdoor kom je niet verder. En word je kleiner gehouden dan nodig.
Dit maakt dat je bepaalde keuzes niet maakt. Geen hulp zoekt. Niet in jezelf investeert. Geen studie of bedrijf start en noem maar op. En als je niet oppast heb je een minder goed zelfbeeld, wat zeker niet de bedoeling is.

5. Je hebt weinig controle over je negatieve gedachten

Doordat negatieve gedachten automatisch in je opkomen heb je er soms weinig controle over. Je denkt misschien dat je er niets aan kunt doen. Maar dat is gelukkig niet zo.

Negatieve gedachten kunnen als een waterval over je heen komen.
Ze overvallen je. En misschien geven ze je ook wel een angstig gevoel? Fijn is het niet. Maar het negeren kan ook bijna niet.
Negatieve gedachtes mogen er zijn. Als je ze gaat tegenwerken heb je er meer last van. Beetje hetzelfde als dat je tegen iemand zegt: “Denk niet aan een roze olifant.” Wat gaat die ander doen? Precies. Dus proberen de negatieve gedachtes weg te stoppen is niet de oplossing.
Accepteer dat ze er zijn en ga ermee aan de slag.

Hoe je dat kunt doen lees je hier.

Weet je nu meer door dit blog?

Mijn naam is Cecília Stefânia, het gezicht achter Kinderwens Mindset. In mijn blogs deel ik gratis mijn kennis om je vooruit te helpen.

Heb ik je kunnen helpen of heb je vragen? Geef dan een like, doe een share of plaats onderaan een reactie.

Zoek je een kinderwenscoach die je helpt  bij het trainen van je mindset?

Of wil je een keer met mij bellen, dan help ik je uiteraard graag verder

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Laat een reactie achter